szatmri izek logo 100

Az uborka

uborka

A növény ázsiai eredetű: a Himalája déli lejtőiről származik. Már 3000-4000 évvel ezelőtt is termesztették. Az ókori görögök és rómaiak is használták. Magyarországon a 13. században jelent meg.

Minden valószínűség szerint India északi részéről ered, és nagyon hamar elterjedt Kína és a Közel-Kelet felé. Az egyiptomiak a Nílus partján termesztették, nagy mennyiségben fogyasztották, és az isteneiknek felajánlott áldozataik között is szerepelt. A görögök és a rómaiak is nagyra tartották az uborkát: Plinius elmeséli, hogy Tiberius császár nap, mint nap lakmározott belőle, a kertészek pedig búra alatt termesztették, hogy gyorsabban megnőjön. Európában hivatalos említést először a IX. században találunk róla, amikor Nagy Károly elrendelte, hogy birtokain termesszenek uborkát. XIV. Lajos nagy kedvelője volt az uborkás leveseknek és salátáknak. A mai uborkánál sokkal keserűbb zöldségféle rendszeres lakója volt a zöldségágyásoknak.

A magyar uborka elnevezés a szláv ogurekből eredhet

Az uborka vagy népiesen ugorka (Cucumis sativus) a tökvirágúak (Cucurbitales) rendjébe, a tökfélék (Cucurbitaceae) családjába tartozó növényfaj. Ugyanabba a nemzetségbe tartozik, mint a sárgadinnye. Számos nemesített változata létezik. Termését fogyasztják, aminek C-vitamin tartalma 10–20 mg/100 g, és sok magnéziumot, kalciumot, káliumot, foszfort, nátriumot és vasat tartalmaz.

Táplálkozási értékét azzal növeli, hogy kedvező hatású a gyomor működésére, nagy káliumtartalma vízhajtó hatású.

Levét reumatikus fájdalmak ellen is jó hatásúnak tartják, illetve kozmetikumként az uborkakrém üdébbé teszi a bőrt, így fiatalító hatású.

Az uborka egy kiváló zöldség. Ugyan igazán karakteres ízzel nem büszkélkedhet, mégis érdemes gyakran fogyasztani belőle, magas víztartalmának köszönhetően a szervezetre kiválóan hat, ráadásul gyönyörű lesz tőle a bőr. Nem is hinnéd, mennyire.

Az uborka a 4. leggyakrabban termesztett zöldség a világon, számtalan pozitív hatása miatt pedig kiérdemli a szuperélelmiszer elnevezést.

Ha nehezedre esik meginni napi 2-3 liter vizet, akkor egyél sok uborkát: a zöldség 90%-a ugyanis víz. Ezzel simán kompenzálhatod azt, ha nem iszol eleget.

Ha gyomorégéssel küzdesz, fogyassz uborkát, ha pedig nyáron megégette a bőrödet a nap, akkor a sérült bőrre is bátran tegyél néhány szeletet belőle

Az uborka úgy működik, mint egy képzeletbeli seprű - kipucolja a szervezetből a méreganyagokat. Emellett rendszeres fogyasztásával a vesekövet is oldja

Az uborkában megvan a legtöbb olyan vitamin, amire a szervezetnek szüksége van: B- és C-vitamin-tartalma felturbózza az immunrendszert. Turmixolj le uborkát sárgarépával és spenóttal - ez a zöldséglé maga a csodaszer. A héját érdemes rajta hagynod, mert abban van a napi C-vitamin-szükségletünk 12%-a.

Az uborkának magas a szilícium-, kálium- és magnéziumtartalma. A gyógyfürdőkben ezért van számos olyan kezelés, melyeknél uborkát használnak.

Ezt a trükköt biztosan ismered, ha pedig nem, akkor mindenképp próbáld ki: felkeléskor tegyél a csukott szemekre 1-1 szelet hideg uborkaszeletet, pár perccel később pedig nyoma sem lesz a reggelre bedagadt szemeknek, karikáknak.

A benne található secoisolariciresinol, lariciresinol és pinoresinolnak köszönhetően csökkenti például a petefészek, emlő, prosztata és a méhrák kockázatát

Az uborka tartalmazza azt a hormont, ami mindenképp szükséges a hasnyálmirigy sejtjeinek inzulintermeléséhez, ez pedig nagyon fontos a cukorbetegeknek. Emellett steroltartalma miatt a szakértők szerint csökkenti a koleszterinszintet. A benne lévő rostok, kálium és magnézium pedig vérnyomás szabályozóként működnek. Így az uborkát nemcsak magas, de alacsony vérnyomásúaknak is érdemes rendszeresen fogyasztaniuk.

Az uborkából készült zöldséglé gyógyír az íny betegségeire, és csökkenti a szájban lévő baktériumok mennyiségét. Sokszor ugyanis ezek okozzák a rossz leheletet.

A benne lévő silica erősebbé teszi a hajat és a körmöket, ehhez még hozzájárul az uborka kéntartalma, amelyek együttesen gyorsítják a haj növekedését.

Szilícium- dioxid-tartalma miatt erősíti a kötőszöveteket, sárgarépa lével keverve pedig megköti a húgysavat, ezzel pedig enyhíti a köszvényt és ízületi fájdalmat.

Az uborka alacsonyan tartja a szervezet húgysavszintjét, így a vesék egészségesebbek lesznek

Magas kálium-, kalcium-, vas-, szénhidrát-, foszfor-, fehérje- és vitamintartalma miatt a legegészségesebb zöldségfajták egyike. Minden nap fogyasszd!

A brokkoli

brokkoli A brokkolit már a rómaiak is ismerték és termesztették, Brassicának nevezték, ezt a nevet vette át az olasz nyelv is.

Bővebben...

A cékla

cekla

A cékla a Földközi-tenger környékén őshonos, már ie. 3000-ben ismerték. Magyarországom a XVII. században vált ismertté.

Bővebben...

Az alma

apple Orvosok kutatásai szerint, terhesség alatt a rendszeres alma fogyasztás csökkenti a gyermekben az asztma kialakulását.

Bővebben...